Få din nattesøvn, og spis fornuftigt

De to mest betydningsfulde elementer for et menneskes overlevelse må være søvn og fødeindtagelse. Uden dem ville det være noget nær umuligt at leve mere end højst et par uger – og det ville ikke kunne være i den bedste tilstand, du i din levetid har oplevet. Derfor må du sørge for at vedligeholde disse.

Hvordan kan du sove bedre?

Uden søvn ville du opleve utallige gener, som du helst vil undgå i en hverdag, hvor du skal koncentrere dig på arbejdet og om dine sociale interaktioner derudover. Verdensrekorden i at holde sig vågen længst tid er nået helt op på 11 komplette døgn. Så mange døgn kan man ikke holde sig vågen uden at opleve bivirkninger, der har konsekvenser i nuet, men også på kort sigt i fremtiden. Det er sandsynligvis ikke et eksperiment, du har planer om at forsøge dig med at efterleve, men du kan stadig opleve gener efter din egen søvn. Oplever du søvnbesvær eller ubehag i din nattesøvn, kan det være, du skal afprøve en ny madras. Skummadras er et forslag, som måske ikke lyder særligt tiltalende i begyndelsen, men er kvaliteten den rigtige, kan en skummadras sagtens konkurrere med en springmadras eksempelvis. En skummadras består sådan set bare af skum. Men der kan være forskellige materialer i, hvoraf latex er et af de mere foretrukne. Med en ordentlig nattesøvn får du mere energi til det huslige.

Maden er essentiel

Ifølge videnskab.dk kan man leve op til 40 dage uden at indtage mad. Der skal dog ikke gå mere end omkring 14 dage, før man oplever markante bivirkninger af manglen på føde. Det er et livsnødvendigt behov at spise, for hvor skal kroppen ellers få sin energi fra? Grunden til, at du kan overleve op til 40 dage uden, er, at du har oplagret fedtdepoter fra den mad, du førhen har indtaget.