Få et bedre indeklima i dit soveværelse

Vidste du godt, at indeklimaet i dit soveværelse kan være med til at give dig dårlig nattesøvn? Indeklimaet har faktisk rigtig meget at sige, når det kommer til menneskers søvn og velbefindende. Derfor er det en god ide at sørge for, at man har et godt indeklima i sin bolig. Specielt i soveværelset er det vigtigt at have et godt indeklima – så du kan få dig en ordentlig nattesøvn. Her kommer nogle tips til at have et godt indeklima i dit soveværelse.

Luft ud. Du skal helst lufte ud med gennemtræk i 5-10 minutter, tre gange dagligt. Dette er for at udskifte luften i dit soveværelse med noget frisk luft.

Hold en jævn temperatur. Det er bedst, at rummet altid har en temperatur på 20-23 grader. Sover du bedst i et køligere rum, så kan du med fordel lufte ud, lige inden du går i seng.

Hav ikke store møbler op af ydervæggene. Ydervæggene i din bolig er ofte koldere end temperaturen indenfor. Derfor kan der dannes kondens mellem møbler og væggene. Det er en god ide at have mere luftige møbler op ad ydervæggene i stedet for dit klædeskab.

Vælg et hårdt gulv. Vælg trægulve eller laminatgulve i dit soveværelse. Disse er nemmere at rengøre og samler derfor ikke lige så meget støv som et gulvtæppe gør. Dette har også meget at sige for dit indeklima.

Rengør oftere. Et rent rum uden støv giver et meget bedre indeklima. Derfor er det en god ide at rengøre dit soveværelse mere end én gang om måneden.

Hold øje med kondens på vinduerne. Hvis der er kondens på indersiden af ruderne i løbet af dagen, er rummet for koldt og luften for fugtigt. 10-20 millimeter kondens langs rudekanten er et tegn på, at luften er for fugtig. Sørg derfor for at lufte ud og skru lidt op for varmen. Derefter er det en god ide at fjerne kondensen på ruderne. Det er bedst at gøre dette med toiletpapir eller køkkenrulle. Bruger du en klud eller lignende, skal den tørres udenfor eller tørres i en tørretumbler, da den ellers afgiver fugten til luften igen.